Alla inlägg under november 2007

Av Hallakulle - 19 november 2007 19:58

Nu är vi tillbaka alldeles slutkörda utvilade efter fyra dagar i Paris. Underbart är kort, heter det, och det stämmer för jag hade lätt kunnat förlänga min vistelse i denna stad. Vi hann helt enkelt inte med allt vi skulle vilja. Den största boven till att vi inte hann allt vi önskat var kollektivtrafiken – BRISTEN på kollektivtrafik. Herr och fru Hallakulle lyckades boka en weekend i Paris vid samma tidpunkt som de parisianska lokförarna fick för sig att strejka! Ingen Metro och få men överfulla bussar var verkligheten. Vi har med andra ord gått. Och gått. Och gått. På så vis har vi sett mycket, men alla sevärdigheter hann vi inte knata till.

Självklart såg vi till att promenera till de viktigaste sevärdigheterna. Effieltornet såklart. Mycket mer imponerande än jag trott – otroligt vacker arkitektur och minst lika vacker utsikt från toppen. Triumphbågen. Ganska tråkig – been there, seen it, ej berörd. Notre Dam. Förstår att det tog flera hundra år att bygga denna rikligt smyckade kyrka. Högt i tak var det. Måste varit jobbigt för ringaren att klättra upp i de där tornen en gång timmen... Louvren. Världens största museum sägs det. Jag tänker då inte argumentera mot det påståendet. Vi såg självklart Mona Lisa. Tavlan var vackrare än jag trott. Uppståndelsen kring tavlan var intressant bara i sig.

Utöver detta har vi självklart shoppat. Besökt snuskigt dyra butiker – EJ HANDLAT. Besökt normala butiker – HANDLAT. Jag kom hem med några toppar och en klänning. Allt från butiker jag kunnat handla i här hemma... Typiskt mig!

Jag var under dag tre besviken på bristen av inredningsbutiker (eller snarare min förmåga att hitta dem). Inredningsbutiksradarn måste varit felinställd – det har aldrig varit något problem tidigare... Men så såg jag BUTIKEN. Och jämte BUTIKEN låg ytterligare en BUTIKEN. LYCKA! Habitat och Zara home jämte varandra. Jag mådde bra. Av ekonomiska skäl utrymmesskäl blev det bara några färgglada kinapinnar och några dricksglas som fick följa med hem.

På lördagen firade vi att det var sju år sedan vi träffades för första gången (David träffade mig för andra gången...). Vi åt på en obsent dyr restaurang och det var så gott att jag lätt kunnat betala ännu mer av mina surt förvärvade pengar. Det vattnas i munnen bara jag tänker på det. Fransmän vet vad de gör i köket!

Slutligen en iakttagelse vi gjort under helgen. Det handlar om polisens transportmedel. När vi trodde att vi sett alla varianter – bil, buss, motorcykel, vespa, cykel – så kom några poliser på inlines. Men med tanke på den galna trafiken förstår vi deras önskan att komma fram i trafiken. Trafiken i Stockholm har idag i jämförelse känts som en bygata i en avbefolkningsbyggd i Norrland.

Ps. Ingen jagade ut oss från restaurang för att vi inte pratade franska. Men det hände nästan en gång när jag frågade om det fanns en non-smoking area...

Av Hallakulle - 14 november 2007 20:28

Kameran är återfunnen. Ny resväska är inhandlad. Vi är i princip redo för romantikens stad, Paris.

Det enda smolket i bägaren är vår absolut icke-existerande franska. Inte ens en termins skolfranska har vi att luta oss mot. Tur att vi har händer och fötter...  Nu blir det - som det heter i dessa sammanhang - bloggpaus resten av veckan. På återseende! Eller som vi säger: Au revoir!

Av Hallakulle - 13 november 2007 22:32

Nu är det bara två arbetsdagar kvar tills vår minisemester i Paris. Vi har längtat så länge - ändå kom resan väldigt plötsligt. Just nu känner vi oss väldigt oförberedda. Vi vet knappt var vårt hotell ligger, vi har inte läst på om sevärdigheterna, kameran är fortfarande där festen var i lördags, resväskan har vi visst i Småland, hur ska vi ta oss till Arlanda och har vi några rena kläder? Eftersom vi är obotliga optimister kommer det att lösa sig! =)

Ikväll har jag haft fyra underbara arbetskollegor på middag. Jag jobbar endast med en av dem idag, men har under min anställning i företaget jobbat med de andra tre på annat kontor. Vi har en tradition med middag en gång i månaden. Reglerna är enkla - inget märkvärdigt, inga presenter, bara umgänge och kul. Jag gjorde det enkelt och bjöd på hemmagjort pizza. Gott! Nu säger jag god natt!

Av Hallakulle - 11 november 2007 21:08

Hurra för min dunderbra pappa på hans dag! När du kommer på besök till Stockholm om två veckor ska vi fira dig på ett sätt som passar dig alldeles utmärkt! Kram!

Dagen har varit seg. Mitt eget fel.... Igår var det fest hos några kompisar. Temat på festen var "Spritfest - i sann studentanda". Det slutade ungefär lika onyktert som det låter....

En intressant detalj från festen är valet av plats för umgänge. Det fanns ett trevligt matbord med generösa stolar och en stor soffgrupp med inbjudande designfåtöljer. Detta dög inte. Festen höll till på golvet utanför värdparets sovrum. Där hade vi kul! Vid tidigare fester har köket oftast blivit föremål för sanningar och osanningar med glas i hand. Var brukar din fest hålla hus?

Ikväll har David och jag haft glögginvigning. Det blev en lättvinsglögg (jösses, inget starkare kommer i närheten av mig) från Saturnus. Mycket gott!

Eget kollage med bild från www.saturnus.se

Av Hallakulle - 8 november 2007 19:18

När jag studerade på universitetet i Växjö var jag en flitig blodgivare. Var fjärde månad styrde jag cykeln mot lasarettet för att göra en god gärning. Glatt tog de emot mitt "universalblod". Det är nämligen så att vi som har blodgrupp O- är väldigt givmilda personer. Vårt blod kan vem som helst - oberoende av blodgrupp - ta emot. Vi själva är väldigt kräsna och kan bara ta emot av vår egen blodgrupp...

Efter några år i Stockholm har jag äntligen kommit till skott och återupptagit min blodgivarkarriär. Det känns bra att veta att mitt blod kommer att användas inom tre veckor. Mitt blod kan avgöra mellan liv och död. Det är nästan så att man blir religiös...

Alla kan inte lämna blod. Men de som är friska och mår bra, tycker jag, bör besöka närmsta blodgivarcentral. Vem vet när man själv behöver ta emot blod?  Besök Ge blod för att hitta närmsta blodtapp!

Nu ska jag landa i soffan en stund. Man blir lite trött av att rädda liv...

Av Hallakulle - 6 november 2007 21:31

En vecka har trillat på och återigen är det dags för publicering i tisdagstemat. Denna vecka är ordet en/ett.

Ikväll har jag knåpat ihop en gå-bort-gåva. Som jag tidigare visat har jag av besatthet vikt många pappersstjärnor. Faktiskt, så många att jag gör bäst i att ge bort några (annars får inget annat julpynt plats i vår egna gran).

Vi är bortbjudna på lördag och då tänkte jag ge värdparet detta paket med ett tiotal stjärnor. I stället för en blomma...

Av Hallakulle - 4 november 2007 21:14

Helgen som varit har varit underbar. Synd att underbart alltid ska vara så kort!

Helgen kan i stort sammanfattas med umgänge. Fredagen inleddes med after work och middag med underbara vänner. Mycket trevligt. Igår lördag var vi på thaimiddag hos några andra vänner. Trots kylan utomhus hade H & E lyckats skapa Thailandstämning i lägenheten. Het mat, de rätta detaljerna och en vänskaplig värme utöver det vanliga. Mycket trevligt. Idag vandrade vi runt på söders mysiga gator med några vänner på besök från Småland. Fika, prat och annorlunda butiker. Mycket trevligt.

Efter så mycket umgänge inser jag att det är genom vänner jag får energi och näring. Jag uppskattar alla de vänner jag har, och inser att jag måste vårda relationerna bättre. Vänner ska man inte ta för givna.

Ikväll har jag tagit fram symaskinen. Wrom wrom - snabbt går det. Julekuddar ska det bli. Tygen köpte jag på IKEA igår.

Jag önskar er alla trevligt avslut på veckan!

Av Hallakulle - 4 november 2007 11:19

Igår vaknade jag och upptäckte att vi inte hade några planer förrän kvällen. Vad hitta på? Tänka tänka fram och tillbaka i lägenheten som Balt Baltazar (minns ni honom?). Plötsligt kom idén: vi åker till IKEA för att köpa en tavelram. Jag övertalade David att det max skulle ta tre timmar (en timme dit – en timme där – en timme hem).

Hmmm, tidsplanen sprack!

Hmmmm, jag handlade mer än en tavelram!

Men det var ett mycket trevligt besök. På vägen ner mot tavelramarna ramlade både det ena och det andra ner i påsen. Jag svär: no hands no hands. Prylarna ramlade ner i påsen. Jag kunde inte göra något åt det.

Planen med tavelramen var att sätta fem bröllopsbilder i den. Det är nu 1 år 2 månader och 23 dagar sedan vi gifte oss. Vi tyckte det var på tiden att bilderna kom upp... Vad ledsamt långtsamt vissa saker går. När man väl får ändan ur vagnen och fixar så går det jättesnabbt.

När vi kom hem upptäckte jag att hålen i passpartoun var för stora. Återigen klev Balt Baltazar in i bilden. Tänka tänka fram och tillbaka i lägenheten. Plötsligt kom idén: jag sätter grönt papper bakom så att det blir ytterligare en ram. Med facit i hand tror jag att det blev den bästa lösningen alla kategorier.